Inspraak
Samen denken en doen
Binnen Veilige Have zetten we in op bewonersparticipatie en willen we jou en je netwerk zoveel mogelijk betrekken bij de werking van ons huis. We vinden het in de eerste plaats belangrijk je goed te informeren over de rechten en plichten die je als bewoner hebt. Deze zijn opgelijst in onze visietekst rechten en plichten.
Daarnaast geven we jou als bewoner een stem bij belangrijke beslissingen die we voor de organisatie nemen. We willen samen denken, uitwerken, doen én evalueren. Op die manier willen we de wensen van onze bewoners en hun netwerk zoveel mogelijk samen waar maken en de levensvreugde bij zowel bewoners, hun netwerk en onze medewerkers verhogen.
Bewonersparticipatie in het woonzorgcentrum
Klik om meer te lezen over de verschillende inspraakkanalen
Vier keer per jaar wordt een gebruikersraad per afdeling gepland. Alle bewoners, hun familie, vertegenwoordiger of mantelzorger kunnen aansluiten. Er wordt enerzijds gewerkt met vaste agendapunten: voeding, zorg, infrastructuur, zinvolle dagbesteding, evaluatie activiteitenaanbod... Daarnaast kunnen ook onderwerpen aangereikt worden door de bewoners, hun netwerk, de kwaliteitsdienst of vanuit werkgroepen. Van het overleg wordt steeds een verslag gemaakt, dit wordt geafficheerd op de prikborden op de afdeling.
Vier keer per jaar wordt de Raad der Wijzen georganiseerd. Bewoners van de verschillende afdelingen kunnen hieraan deelnemen en worden uitgenodigd door de begeleiders wonen & leven. Tijdens de raad worden visieteksten en procedures afgetoetst en besproken met bewoners. De onderwerpen worden samen met de aanwezigen bepaald en/of kunnen aangereikt worden vanuit werkgroepen. Er wordt steeds een verslag gemaakt waarin de bevinden en mogelijke acties worden genoteerd.
Twee keer per jaar wordt een familieraad georganiseerd overkoepelend voor het woonzorgcentrum. Alle familieleden kunnen hierbij aansluiten en ontvangen een uitnodiging via mail. De familieraad heeft als doel het netwerk te informeren over het reilen en zeilen in het WZC vb. lopende projecten, klachtenanalyse, kwaliteitswerking... Naast informeren willen we nog een stap verder gaan om uiteindelijk tot co-creatie te komen. Om dit te faciliteren organiseren we de familieraad in de vorm van een World-café waarbij we in kleine groepjes rond de tafel gaan zitten. We gaan hierbij in dialoog rond bijvoorbeeld visieteksten, procedures of specifieke thema's.
Vier keer per jaar wordt een menuraad georganiseerd. Bewoners van de verschillende afdelingen kunnen hieraan vrijblijvend deelnemen en worden uitgenodigd door de begeleiders wonen & leven.
Tijdens de menuraad wordt de menu voor het volgende seizoen bevraagd en krijgen bewoners de kans om suggesties en aanpassingen door te geven.
Op iedere afdeling hangt een kwaliteitsbord waar maandelijks info rond een bepaald topic wordt gehangen. Tijdens een gespreksmoment met bewoners komt men samen rond het bord en gaan we in dialoog rond dit bepaalde thema. Suggesties of verbeteracties hieruit worden teruggekoppeld naar het team die deze verder opvolgen.
Bewonersparticipatie in de assistentiewoningen
Klik om meer te lezen over de gebruikersraad
Vier keer per jaar wordt een gebruikersraad georganiseerd. Alle bewoners van de assistentiewoningen worden hiervoor schriftelijk uitgenodigd. De agendapunten worden bepaald vanuit directie en woonassistent maar ook bewoners kunnen vooraf agendapunten bezorgen. Van het overleg wordt steeds een verslag gemaakt dat nadien bezorgd wordt aan alle bewoners.
Suggesties en klachten
We zien iedere suggestie of klacht die we ontvangen als een kans om te groeien en onze dienstverlening te verbeteren. De term klacht voelt vaak zwaar aan en heeft een negatieve bijklank maar wij zien het eerder als een bron van informatie om nog meer aan jullie verwachtingen te kunnen voldoen.
Je kan steeds terecht bij alle medewerkers, de teamcoach van de afdeling of woonassistent als er bemerkingen zijn, je ontevreden bent of er iets mis gelopen is. We registreren iedere suggestie/klacht zodat er steeds een opvolging kan aan gegeven worden en we samen komen tot een passende oplossing.
Indien je het gevoel hebt onvoldoende gehoord te worden of de geboden oplossing niet aan jouw verwachtingen voldoet, kan je ook een formele klacht indienen. Een formele klacht wordt mondeling of schriftelijk ingediend bij de directie of klachtenbehandelaar. De directie en/of klachtenbehandelaar zullen de klacht verder opvolgen en je binnen een termijn van 30 dagen een schriftelijke opvolging bezorgen.
In Veilige Have is Barbara Vancamelbeke de klachtenbehandelaar.
