Kwaliteitswerking
Binnen ons huis is het een bewuste keuze én prioritaire opdracht van iedereen om te streven naar kwaliteitsvolle zorgverlening. We vertrekken hiervoor vanuit vier strategische pijlers:
- Wij zijn samen één
- Wij zijn favoriete werkgever
- Wij leveren kwaliteitsvolle zorg op maat
- Wij zijn en blijven financieel gezond
Met de vier strategische pijlers voor ogen bepalen we om de vijf jaar strategische en jaarlijks operationele doelstellingen. Daarnaast volgen we de geldende wet- en regelving op.
We stellen onze kwaliteitswerking voor aan de hand van een kwaliteitshuis. Centraal in ons huis staan als fundament de bewoner en de medewerker. De bewoner, voor wie we het allemaal doen en de medewerker die de sleutel is tot een kwaliteitsvolle zorg- en dienstverlening.

Belangrijke pijlers in onze kwaliteitswerking zijn de continue verbetercultuur en de PDCA-methodiek (= plannen - doen - controleren - reactie). Deze gaan hand in hand met het Vlaamse kwaliteitsmodel MENSO dat we gebruiken om onze kwaliteitswerking te evalueren. Het MENSO-model bestaat uit 38 prestaties rond verschillende thema's voor zowel de bewoner, medewerker als organisatie en helpt ons om doelstellingen en concrete acties te bepalen. Lees meer over Menso
Om onze strategie en doelstellingen in de praktijk om te zetten gaan we aan de slag met verschillende werkgroepen. Iedere werkgroep behartigt een specifiek thema en bestaat uit enthousiaste medewerkers met 'goesting'.

Om voortdurend te werken aan optimalisatie van kwaliteit is communicatie met en participatie van alle betrokkenen een onmisbare schakel. We gaan hierbij nog een stapje verder en streven naar co-creatie. Een voorbeeld hiervan zijn de kwaliteitsborden die iedere dienst heeft voor zowel bewoners en hun netwerk als medewerkers. Aan de hand van deze borden willen we kwaliteit binnen ons huis zichtbaar, bespreekbaar en aantoonbaar maken.
Aan de hand van tevredenheidsmetingen, klachtenmanagement, uitvoeren van interne audits, inspectie, verzamelen van indicatoren, proces- risico- en incidentmanagement garanderen we een continue opvolging van kwaliteit.

Met trots draagt Veilige Have sinds 10 mei 2024 het Menso kwaliteitslabel en dit voor een periode van 3 jaar. Lees meer in onderstaande artikelen: